Çavuşoğlu, Türkiye-Kazakistan-Azerbaycan Ulaştırma ve Dışişleri Bakanları 3’lü Toplantısı’nın açılışında konuştu Açıklaması
Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu, kıtalar ortası en büyük ticaret akışının Asya ile Avrupa ortasında olduğunu belirterek “Orta Koridor’da 2022’de taşınan kargo hacminin 2021’in 6 katı olması bekleniyor. Bu fırsattan yararlanmak için ulaştırma ve ticaretin önündeki engelleri kaldırmalıyız.” dedi.
Bakan Çavuşoğlu, “Türkiye-Kazakistan-Azerbaycan Ulaştırma ve Dışişleri Bakanları 3’lü Toplantısı”nın açılışında konuştu.
Çavuşoğlu, toplantıda Gürcistan’ın da yer aldığına ve bu durumun bölgesel iş birliği vizyonlarını güçlendirdiğine işaret etti.
Son devirde üç gelişmenin jeopolitiği geri getirdiğini belirten Çavuşoğlu, birinci olarak tedarik zincirlerindeki aksamanın sürdürülebilir ulaştırma irtibatlarının kıymetini gösterdiğini, artık arz güvenliğinin en kıymetli rekabet ögesi olduğunu vurgulayarak şöyle devam etti:
“İkinci olarak Rusya-Ukrayna Savaşı, küresel gıda ve enerji krizine yol açtı. İstanbul Tahıl Anlaşması öncesinde küresel bir gıda krizi kapıdaydı. Üçüncü olarak ABD-Çin gerilimi derinleşiyor. Dünyanın en büyük iki ekonomisinin ayrışmasını telafi edecek mekanizmalara ihtiyaç olduğu ortada.”
Çavuşoğlu, ortaya çıkan bu sınamaların fırsatları da beraberinde getirdiğine dikkati çekerek Azerbaycan’ın işgal altındaki topraklarını kurtarmasının, sürdürülebilir arz güvenliği açısından yeni imkanlar sunduğunu belirtti.
“Zengezur’un değerini vurgulamıştık”
“Bu yıl içinde Karabağ’ı dünyaya bağlayan Fuzuli ve Zengilan havaalanlarının açılışını yaptık. Hazirandaki ilk toplantımızın bildirisinde, Zengezur’un kıymetini vurgulamıştık.” diyen Çavuşoğlu, bu bölgenin Orta Doğu ile Kafkasları, Asya ile Avrupa’yı birbirine bağlamak açısından stratejik ehemmiyete sahip olduğunu söyledi.
Çavuşoğlu, Türk Devletleri Teşkilatının (TDT) bir memleketler arası teşkilat olarak kurumsallaşmasının kendileri için yeni iş birliği tabanı sağladığını vurgulayarak teşkilat bünyesinde ticari, kültürel, siyasi bütünleşmeyi daha da derinleştireceklerini ve bu kapsamda bilhassa ortak alfabe konusundaki çalışmaların değer kazandığının altını çizdi.
Semerkant Zirvesi’nde, KKTC’nin TDT’ye gözlemci üye olmasının, teşkilatın Akdeniz’e erişimini güçlendirdiğine işaret eden Çavuşoğlu, tepede imzaladıkları ulaştırma irtibatlarını güçlendiren mutabakatların büyük değer taşıdığını söyledi.
“Orta Koridor’a uluslararası aktörler de ilgi gösteriyor”
Çavuşoğlu, kıtalar ortası en büyük ticaret akışının Asya ile Avrupa ortasında olduğunu belirterek şu tabirleri kullandı:
“Edirne’den Katonkaragay’a kadar kuş uçuşu tam 5 bin kilometrelik bir çizgisi yalnızca bu masanın etrafındaki 4 ülkeyi katederek geçebilirsiniz. Orta Koridor’a uluslararası aktörler de ilgi gösteriyor. Japonya’nın bu sınırı denediğini biliyoruz. ABD’nin Tiflis’te lojistik yatırımları desteklediğini memnuniyetle görüyoruz. Avusturya Federal Demiryolu (ÖBB) şirketi, Danimarka’dan Maersk ve Finlandiya’dan Nurminen üzere taşımacılar, Orta Koridor’u daha fazla kullanmaya başladı.
Orta Koridor’da 2022’de taşınan kargo hacminin 2021’in 6 katı olması bekleniyor. Bu fırsattan yararlanmak için ulaştırma ve ticaretin önündeki pürüzleri kaldırmalıyız. Bu bahiste atılacak adımları, ulaştırma bakanlarımız çalışıyor.”
Enerjide kaynak ve güzergah çeşitlendirilmesinin önemli bir ihtiyaç hali aldığını belirten Çavuşoğlu, Hazar gazının Avrupa’ya taşınmasında Azerbaycan’la işbirliği yaptıklarını, Bakü-Tiflis-Ceyhan ile Hazar Havzası’ndan 16 yıldır Azerbaycan, Kazak ve Türkmen petrolü taşındığını anlatarak şunları kaydetti:
“Hepinizle ülke olarak eksiksiz ilgilerimiz var. Şuşa Beyannamesi’yle Azerbaycan’la müttefik olduk. Kazakistan’la ilişkilerimizi bu yıl geliştirilmiş stratejik ortalık seviyesine çıkardık. Gürcistan’la stratejik ortağız. Aramızdaki yakın işbirliği, jeopolitiğin dönüşüyle ortaya çıkan krizleri fırsata çevirmemize imkan sağlıyor. İşbirliğimizi sonuç odaklı olarak ileri taşımalıyız.”